Mayıs ayıyla birlikte Türkiye’deki 16 büyük otomotiv markası fiyatlara %2 ila %10 arasında zam yaptı. Döviz kurundaki sınırlı artışa rağmen fiyatların yükselmesi, stratejik fiyat politikalarını gündeme getirdi.
Mayıs ayına zamla giren otomotiv sektörü, tüketicileri yine zor durumda bıraktı. Türkiye’de faaliyet gösteren 16 büyük otomotiv markası, çeşitli modellerinde %2 ila %10 arasında değişen oranlarda fiyat artışı yaptı. Şu anda piyasadaki en uygun sıfır araç fiyatı 1 milyon 200 bin TL’ye kadar yükseldi.
Kur Artmadı, Fiyatlar Uçtu: Stratejik Zam Dönemi
Nefes’ten Songül Dalgıç Bilgili’nin haberine göre, otomobil fiyatlarındaki bu artışlar döviz kurundaki artışla orantılı değil. Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, Nisan ayında Euro/TL ortalamasının 42,75 olduğunu, şu anda ise bu rakamın sadece 43,45 civarında seyrettiğini ifade etti.
“Kur yalnızca %1.6 arttı. Ancak markalar fiyatlarını bunun çok üzerinde yükseltti. Bu durum, zamların döviz kaynaklı değil; stratejik kararlarla yapıldığını gösteriyor.”
Vergi Tuzağı: Ufak Bir Zam Binlerce TL’ye Mal Oluyor
Yalçın, fiyat artışlarının ÖTV matrah sistemine etkisine de dikkat çekti.
Bazı modellerin, ÖTV barajlarında kritik eşiklerde yer aldığını belirten Yalçın, şöyle konuştu:
“Çok küçük bir zam, bir modelin daha yüksek vergi dilimine geçmesine neden oluyor. Bu da tüketiciye binlerce lira ek maliyet olarak yansıyor. ÖTV matrah düzenlemesi yapılmazsa bu sorun derinleşir.”
Yeni Zamlar Kapıda mı?
Yalçın, ilerleyen günlerde başka otomotiv markalarının da fiyatlarını artırabileceğini belirtti.
“ÖTV matrah düzenlemesi gelmediği sürece, zamların etkisi tüketiciye çok daha sert yansıyacak.”
Markalara Göre Ortalama Zam Oranları (%)
Marka | Zam Oranı (%) |
---|---|
Mercedes-Benz | 6.1 |
BYD | 5.9 |
Toyota | 5.5 |
KG Mobility | 5.4 |
Citroën | 4.7 |
Land Rover | 4.2 |
Volkswagen | 4.1 |
Skoda | 3.6 |
DS Automobiles | 2.8 |
Chery | 2.7 |
Suzuki | 2.7 |
BMW | 2.5 |
Peugeot | 2.4 |
Kia | 2.4 |
Opel | 2.1 |
Honda | 2.0 |